Because I said all/most of things I want to say kat twitter except my frustration towards the copycats tu yg tak tercakap. So I just wait n see and see how after that.
So, setelah lama jugak berwork from home ni, I realise that :
1) My real working time is only during Nasya nap time. Lucky lah aku mmg very strict about this, so managed to put her on sleep 3-5pm. Mesti 2 hours. Malam, akan terbabas2 sikit tido lmbt mcm 11-12, tapi dia takkan cranky. But bagus gak sebab kalau tak dia tak jumpa ayah balik kerja lgsg.
2) I put on weight a lot due to 1)stress 2) masakkan aku yg sedap sangat. :D Ikan goreng pun sedap giler. Kenapa lah dulu aku bercita2 jadik doktor ke, engineer ke apa2 ke sbb I think Im good at being housewife and still can earn money myself and still can buy Nasya what she likes and buy my husband Iphone4 yg I still can believe it I can give it to him..Alhamdulillah.
3) I have less time with the internet, YM chats and those I used to do when I was working :p All my time devoted to work(replying emails, design, etc), Nasya, watching tv, cooking and all the housewife thingy without bored. Iszan, ko boring tak jadik housewife?
****
So, the point is, money is not everything. Biarlah duit sebanyak mana, tapi masa dengan family takder, takder maknanya jugak. Sebab kids dont really understand money. Yes, we need money for happiness, tapi kalau petang lari2 kat park, bawak naik swing pun, muka dia bersinar-sinar jugak.
Disebabkan kegemukan/muffin top/buncit/selulit semua dah melanda diri aku, my husband did some tazkirah to me last 2 weeks, "Make the time, memang takder masa, but then the work never end. Kenapa nak stress keje tak siap because you enjoy doing the work, so takper, but then dont miss family time/moment"
So before ni, if weekend, my husband let me have my ME time, but I miss a lot. Miss makan aiskrim lepas jogging bertiga, miss borak2 kosong dalam perjalanan bukan ke mall & bukan utk mencari barang bisnes, etc, so I started the regime back.
At least once a week jog/walk at the park. And at least 3 days a week walk/jog early morning with Nasya (she's riding her bike.) And Im working hard to lose this stubborn weight to prepare myself for next baby. Need to lose a lot sebab if not, I got my backpain again.
Happy sungguh menengok muka budak ni gembira. Tapi ada jugak drawback nye.. Tu next time cerita.

12 comments:
mai, your entry serba sdkt mempengaruhi my decision making...u r rite..money is not everything..but im afraid to make the decision...
Faihah, meaning u still keje lagi ke? nnti i free i buat entry yg tak best duduk rumah ni pulak..
mai, aku jugakkkkkkkkkkkkk ;(
jeles!!!!!
nk work from home gakkkkkkk.
mai..bile entry utk yg xbest duk umah tu..make sure jgn lebih panjang dr entry ni eh..=D
i dh jd sahm about a month. now tgh pk nak decide which is d best option, duk umah ke or find a new job..u know, dr segala segi...
macam i tau je sapa kopikat itu.. hehehe.. mmg realize bnyk gk yg dia kopi-kopi u.. huhuhuh
tak pe take it as persaingan sihat, ok.. cheers ;)
I so want to read your entry about yg tak best duk umah tu..haha..well, actually personally mmg sgt tak best duk umah dan bela anak 24jam tapi yg tak best tu la ganjaran nya besar di dunia dan akhirat..duit byk mana pon takkan cukup..fikirkan yg anak kita cuma ada one childhood dan very limited time with us..maybe kalo tak de anak, boleh keje mkn gaji sampai pencen, tapi masa dan tenaga pulak kurang utk layan suami..
P/S: caya la biz sampai boleh belikan iphone4, tak sia2 membanting tulang siang dan malam menjahit..hehe..go mai go..
neeza : sapaa? hahaha
farah : tu la nnti la kot buat entry skrg ni masa mak aiii..eh but i do the birthday biz as well, jahit alone lmbt sket la leh reward big boss.
salam.
dah lama dah jadik silent reader mai ni. *both mummy & doter sgt comel okeh!
just to share la, sbb i pun mcm mai, dah jadik WAHM which is since mac 2010. i was decided to resign bukan sbb i 'giler' nk berbisnes @ berangan nak kaya (tp kalu dpt jadik kaya alhamdulillah!!!!)
tapi, i should sacrifice for my family. ni dah nak masuk 7 bulan tak keje, and alhamdulillah, i still enjoyed it! i belum rasa nyesal lagi resign.
Malah, kalu pk nak find a new job, i rasa ngeri nak ulang balik rutin hidup masa keje dulu... haha!
mmg la ada drawbacks nya kan... dalam aper bende pun pasti ada pro & cons nya kan?
tapi, i bersyukur dgn keputusan i dulu. dan biler dh brenti keje, i dpt pregnant dengan tenang...hahah!
*sorry pjg pulak komen i ni yer!
Kagumm ngan u la Kak Mai :)
aku xboring mai tp aku xmasyuk cam ko, itu yg mbuatkan aku rs kurang best sbb xleh nak sopink cam dolu2 tp alhamdulillah la, setakat ni xpernah lg putus duit walaupun dah lama giler aku jd SAHM
Post a Comment