I am not racist. When I was working in my previous company, my best friend is an Indian, in my team, I am the only Malay. The rest in Chinese, Indian & a Philipino and I work well with them.Tak puas hati pasal kerja ada lah, tapi tak puas hati sebab dia adalah bukan Malay, tak pernah. I am more happy because I am the only Malay. I dont understand why, sometimes people can be so racist.
Masa kecik kene dera dgn org India kah? Org cina kasi korang makan babi kah? Tak tau la if ada, but I dont have those kind of experience, but if ada pun, aku mesti tak suka dengan orang tu ONLY instead of labelling the whole race the same.
I hate lazy people, yes. Tak kisah apa bangsa. In my previous company (again), I dont go out lunch with the Malays, because after makan, diorg lepak and bercakap tentang orang lain, especially bosses. I dont have time to do that because that time, I was busy surfing for ideas or memikirkan what to do at night, mcm menjahit ke, apa2 la.
Those Malays berborak, jalan slow2 mcm malas giler nak heret diri lepas makan lunch yg lama. Ada jugak satu India yg selalu balik awal, tapi nak menyorok dari bos dia sebab dia balik awal, so dia menyelinap belakang aku. I hate her as well, but I dont label the whole race as anylabelsyouwanttolabel.
So my point is, I dont understand why people can be so racist? As a Muslim & Malay, kadang2 tengok and baca, rasa nak istigfar pun ada. Even I am not that good, but this remind me to be myself. To take that as a lesson, and not be like them. Because one finger pointing at other people, 4 other fingers pointing at yourself.
If kita Muslim ni mengata orang mcm nak rak, macam mana la orang tak pandang hina pada Islam. Sebab Muslim yg ada pun tak mencerminkan benda yg baik. This reflect to me as well, in my own cara berpakaian yg masih lagi tak betul. Tapi kalau ko berpakaian, menutup aurat/tak, Muslim, tapi mulut mcm sampah, does that mean, you are a good Muslim?
For me dari memikirkan orang lain, baik improve diri sendiri.
Tuesday, September 21, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

4 comments:
true and agreed. ;)
i love your post..
talking about racist, hari tu my son tiba2 tanya, "Ibu, kita takleh kawan dengan orang Cina, India & Kristian ye bu?"
terkujat i dengar!!! sapa la yg fed him with that idea.
Nasib dah explain kat dia...hope he understands that we shouldn't be racist.
I pon sama masa keje dulu yg mana non malays yg boleh masuk, n rajin keje mmg i buat kwn..tapi ada jugak antara bangsa dorang yg mmg racist, mcm melayu jugak kdg2 tu racist tak leh terima bangsa lain..it's all coming back to the mentality issue..
for me, kalo org tu bagus dan memberi manfaat, tak kisah apa bangsa, kita kena belajar n amik teladan dari dia..kdg2 bila bergaul dgn non malays/non muslim kita lagi akan jaga perangai n rasa malu nak buat bukan2 sebab takut nanti dorang confused..heh..
Post a Comment